Just another weblog
Tuesday December 12th 2017

Niedobór biotyny: objawy i przyczyny

Niedobór biotyny: objawy i przyczyny

Biotyna (inaczej nazywana witaminą B7 lub witaminą H) stanowi związek chemiczny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Oto najczęstsze objawy oraz przyczyny jej niedoboru.

Objawy niedoboru

Objawy towarzyszące niedoborowi biotyny możemy podzielić na dwie kategorie – psychiczne i fizyczne. Do tych pierwszych możemy zaliczyć przede wszystkim pogorszenie nastroju i pojawienie się oznak depresji. Objawy zewnętrzne obejmują zaś wypadanie włosów, zwiększoną łamliwość oraz rozdwajanie się paznokci, a także zapalenie spojówek. U niektórych osób może ponadto występować wysypka, zwykle jednak ograniczająca się jedynie do wybranych obszarów ciała (głównie twarzy).

Warto podkreślić, że o ile symptomy psychiczne mogą pojawić się już przy relatywnie niewielkich niedoborach witaminy B7, o tyle oznaki fizyczne są świadectwem poważnego deficytu biotyny w organizmie.

Przyczyny niedoboru

Zauważywszy u siebie niektóre objawy charakterystyczne dla niedoboru biotyny musimy pamiętać, iż najprawdopodobniej ich przyczyna leży gdzieś indziej. Dlaczego? Otóż dieta przeciętnego Polaka zawiera mnóstwo składników posiadających w sobie witaminę B7. Ponadto, choć biotyna jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu każdego z nas, nie potrzebujemy jej zbyt wiele (ilości przyjmowane wraz z jedzeniem skutecznie chronią nas przed wystąpieniem deficytu).

Oczywiście nie oznacza to, iż niedobór biotyny nie jest w ogóle możliwy. Może on bowiem wystąpić w rzadkich przypadkach stosowania niewłaściwej diety, bogatej zwłaszcza w surowe białka jajek. Zawierają one co prawda znaczne jej ilości, jednak posiadają równocześnie inną substancję, która skutecznie hamuje ich wchłanianie przez organizm.

Walka z niedoborem

Niedobór biotyny jesteśmy w stanie zwalczyć na dwa sposoby. Doraźnie skuteczne okazuje się przyjmowanie odpowiednich suplementów diety lub leków (link). W dłuższej perspektywie warto skupić się przede wszystkim na prawidłowym dostosowaniu naszej diety. Wśród produktów, które zawierają duże ilości witaminy B7 możemy wyróżnić między innymi ziarna słonecznika, orzeszki ziemne, zielony groszek, masło czy soję.

Nadmiar biotyny

Według obecnego stanu wiedzy medycznej (popartej doświadczeniami na zwierzętach), nawet bardzo duży nadmiar witaminy B7 w organizmie nie jest szkodliwy dla zdrowia.

Next Topic:

More from category

Witaj, świecie!

Witaj w sieci blogx.pl. To jest Twój pierwszy wpis. Zmodyfikuj go lub usuń, a następnie rozpocznij blogowanie! No [Read More]

Interesting Sites

    Archives